Sunday, August 19, 2007

بالاترین و رضایت کاربران

در نوشته قبلی به این موضوع پرداختم که سیستم بالاترین در مواردی انحراف از حالت ایده آل را نشان میدهد. لینک این مطلب در لحظه نگارش چنین شرایطی را در سایت بالاترین دارد:

0- چقدر سیستم بالاترین با ایده آل ممکن فاصله دارد ، امتیاز 50، 50 کلیک، 21 ساعت پس از ارتقا به صفحه اول

دو لینک با شرایط نسبتا مشابه در صفحه بهترین های امروز دیده میشود:

1- دیدار دو رییس جمهور و سوسک در پاچه ی شلوار ابطحی، امتیاز 52، 226 کلیک، 16 ساعت پس از ارتقا به صفحه اول
2- اصل فقهی: اگر زن حاضر به همخوابگی با شوهرش نشد، میتوان او را با "چوبي بسيار نازك و سبك" کتک زد! ، امتیاز 51، 255 کلیک، 21 ساعت پس از ارتقا به صفحه اول

به سادگی میتوان گفت تعداد 50 کلیک برای لینکی با امتیاز نسبتا بالا ناچیز است و شاید 20% مقدار نرمال لینکهایی با شرایط مشابه باشد (نویسنده اذعان دارد برای تحلیل آماری به نمونه های بسیار بیش از این نیاز است، با این حال تعداد کم کلیک امری است واضح) این امر نشانه ی چیست.
در مورد سیستم انتخابات آمریکا نقدهای جدی وجود دارد که چرا به جای شمارش رای مردم، تعداد رای های electoral ایالتها برای تعیین رییس جمهور شمرده میشود. اما برای عموم مردم آمریکا این مساله چندان جدی نیست. چرا که از نظر آنها سیستم فعلی علی رغم ضعفهای موجود عملکرد خوبی دارد و منجر به مشکل حادی نشده است. زمانی به بررسی اصل سیستم علاقه مند میشوند که احساس کنند عملکرد ضعیف ناشی از اصول نادرست است.
به نظر میرسد عمده کاربران بالاترین از عملکرد آن رضایت قابل قبولی دارند و به همین دلیل بررسی میزان ایده آل بودن سیستم جذابیت چندانی برایشان ندارد. سیستم فعلی با نواقص موجود پاسخگوی نیازهای کاربران خود است. این مساله برای مدیران سایت علامت خوبی است و نشان میدهد درکار خود موفق بوده اند اما این امر نباید مانع از تلاش ایشان برای بهبود شرایط فعلی شود.

2 ایده از دیگران:

Anonymous said...

Do not worry! It will pass any way... :)

Hatef Khaledi Alidoosti said...

آقا وب خوبی داری ها... کشف شدی.