Saturday, January 20, 2007

خاطرات دورانی که فرقی بین خلبان و گوشکوب نبود یا بازی های کمودور چالشها و فرازشها


اولین وسیله بازی ما TV Game بود که دایی مدارش رو خریده و لحیم کرده بود، خیلی خارق العاده بود کنترل کردن تصویر تلویزیون، چون تا قبل از اون هر چی دلش می خواست نشون میداد. با این وصف به باحالی commodor64 که پسرخاله داشت نبود. شاید برای کمودور بود که دوست داشتیم بریم خونه خاله. با وجود اینکه دسته های خلبانی ها فقط دست بزرگترها بود و دسته گوشکوبی به ما می رسید کلی عشق میکردیم. شاید اساسا فرقی بین گوشکوب و خلبان قائل نبودیم که اون همه عشق میکردیم. همیشه خداحافطی از خونه خاله با اخم و تخم همراه بود و هیچ وقت عین بچه آدم بی خیال بازی نمیشدیم و در حالی که هم مشغول خداحافظی بودن ما کماکان تیر میزدیم. بعدها کمودور خریدیم و میکرو و کامپیوتر و ... .با وجود تمام بدبختی لود کردن گیم و head adjusting و گیرکردن بازی پس از 70 کانتر خوندن و اون رنگها تو هم تو همی که نشون میداد، کمودور64 بهترین وسیله بازی عمر من بود. لذتی داشت که توصیف کردنی نیست. خریدن نوار جدید از مغازه تقاطع ولیعصر با دمشق و لود کردن تک تکشون.
هنوز می خوام از حس خوب اون موقع بنویسم از اون لذتهایی که دیگه خاطره شدن و نمیشه که دوباره برگردن اما چه میشه کرد وبلاگه و نمیشه زیاد نوشت. به هر حال اگه شما هم می خواهید خاطره ای زنده کنید بسم الله:
اول باید شبیه ساز کمودور 64 داشته باشید. پس این رو دانلود کنید. تو دایرکتوری فایلی با اسم x64 وجود داره که اجرا میکنید. از منوی option گزینه double size رو انتخاب کنید بعد از منوی seeting گزینه joystick setting رو کلیک کنید و از دو منوی پایین افتادنی به ترتیب keyset A و keyset B رو انتخاب کنید. و فراموش نکنید که در پایین همان منو config Keyset A و config Keyset B را انجام دهید. خب تا اینجا کارهای اولیه رو انجام دادیم و تقریبا همه چی باید درست کار کنه. میمونه لود کردن بازی مورد نظر. اول باید فایل بازی رو داشته باشید. مثلا این رو دانلود کنید. بعد توی emulator از منوی فایل autostartdisk/tape image رو انتخاب کنید و در پنجره ای که باز میشه محل بازی که دانلود کردید -در این مورد rivrraid.t64- را تعیین کنید. بازی لود شده و شما به 12-13 سال قبل برمیگردید.
اگه مشکلی بود کامنت بذارید اگه بلد بودم حتما کمک میکنم.
اون بازی که دانلود کردید river ride هواپیمای معروف کمودور و آتاریه. خیلی ها این بازی رو دوست دارن . هلیکوپتر تیر دار عجب شیئ مهمی بود.

باگی بوی- و تو چه میدانی ارتباط آهنگ سبد سبد ابی با این بازی چیست.

پیت استاپ- این بازی قاتل جان دسته های کوشکوبی پسرخاله بود. پسر داییم کل هیکلش با ماشین و دسته چپ و راست میشد :))

نمی دونم چرا دوست دارم این نوشته هیچ وقت تموم نشه با این حال اینجا بیش از 6000 بازی کمودور رو آرشیو کرده. خاطرات خود را زنده کنید.

3 ایده از دیگران:

Nader said...

جالب بود. یاد بازیهای اسپکتروم و دردسر لود کردن بازیها از نوار و بی‌حس شدن انگشتها از شدت بازی و نوشتن برنامه‌های بیسیک و اسمبلی افتادم. عجب دورانی بود. یادش واقعاً بخیر.

Anonymous said...

اون ریور راید واقعا محشر بود. من بعد از کمودور دیگه بازی کامپیوتری نکردم. باورت میشه؟! یادش بخیر. دورانی داشتیما!

Anonymous said...

آقا دمت گرم:) من ایمولیتورش را دان لود کرده بودم + چند تا بازی ( مثل نینجا ) ولی این دو تا بازی آخری رو خیلی دنبالش بودم ولی پیدا نمی کردم. آخه اون موقع ، ما اصلا به اسم بازی کاری نداشتیم، خودمون رو بازی ها اسم می ذاشتیم واسه همین اسم اصلیه خیلی از بازی ها را بلد نیستم. اسم بازی هایی که ما گذاشته بودیم : تانک چی، نفوذ در فضا، دایره های پرنده، کماندوچی، هواپیما گلایدر، هواپیما-ناو، موتورکایت و ...
چه حالی می داد اون موقع ها!