Thursday, August 11, 2005

وبلاگ - روزنامه

به صفحه وبلاگ "شرق" که رسیدم سریع ورق زدم ، حتی اسم وبلاگها رو هم نخوندم ، در حالی که چند ماه پیش از این به این صفحه نگاه ویژه ای داشتم . تاکنون به هیچ یک از وبلاگ های معرفی شده مراجعه نکردم و احتمالا دیگران هم رفتار مشابه دارند ، معرفی وبلاگ آچار فرانسه در روزنامه شرق و عدم تغییر چشگیر مراجعین ( به گفته نویسنده وبلاگ ) شاهد همین مدعاست .
موضوع بحث من بررسی علل عدم توفیق معرفی وبلاگها در روزنامه است .
1- انتقال از فضای روزنامه به فضای اینترنت غالبا به سختی صورت میگیرد . عمدتا زمانی که افراد روزنامه می خوانند دسترسی به اینترنت ندارند و اگر هم دارند ترجیح می دهند در زمان مطالعه روزنامه از اینترنت استفاده نکنند . در نتیجه افراد باید جذب مطلب نوشته شده شوند ، نام وبلاگ را به خاطر سپرده و با یاد آوری مجدد آن نگاهی به وبلاگ بیاندازند از آنجا که این اتفاقات در طول هم قرار گرفته اند عدم وقوع هر یک مانع حصول نتیجه مورد نظر می شود .
انتقال به فضای اینترنت تنها برای روزنامه با اشکال همراه نیست . با مشاهده تبلیغات مسابقات ورزشی یا بیل بوردهای شهر و ... تمایل به مراجعه به سایتهای اینترنتی ایجاد می شود اما این تمایل عمدتا به عمل تبدیل نمی شود .
2- به نظر می رسد فضای وبلاگها به نوعی خود بسنده بوده و نیاز چندانی به کمک از خارج ندارد . اگر از قابلیتهای موجود در شبکه به درستی استفاده شود خود وبلاگ و وبلاگهای پر بیننده دیگر بهترین معرفها هستند ، به همین دلیل عمده کاربران اینترنتی که تمایل به نوشتن و خواندن وبلاگ دارند از همین روشها استفاده می کنند و لزومی به استفاده از روشهای ضعیف دیگر نمی بینند .
3- در روزنامه شرق نوع معرفی وبلاگهایی به نوعی نیست که خواننده واقعا جذب شود ، هرچند که ساز و کار مناسبی جهت پیشنهاد ندارم اما نوع نگارش متن به شکل موجود را مناسب نمی بینم .
4- موفقیت و عدم موفقیت سیستمها نسبت به هدف از پیش تعیین شده شان سنجیده می شود . اگر فرض کنیم که هدف از صفحه مورد بحث معرفی وبلاگ های مختلف نیست بلکه هدف آشنایی بیشتر مردم با خود وبلاگ ، مفهوم ، کارکردها و بعضی از نمودهای متنوع آن است احتمالا موفقیت بیشتری برای چاپ هفتگی این صفحه قایل خواهیم شد چه بسا عده ای با مطالعه همین صفحه به وبلاگ نویسی روی آورده باشند .

1 ایده از دیگران:

Anonymous said...

وه که چه طرب انگیز است گاه که خدایگان هنر دست به کار آفرینش میشوند و شبنم عشق و گل ادب پارسی را بهم می آمیزند ؛ جلوه ها می کنند که قرار از کف می رباید... من نیز میزبان لحظه هاتان خواهم بود اگر میهمان شوید.