Sunday, July 9, 2006

اسمت چیه تربچه

نمی دونم چقدر اسامی آدمها در نحوه رفتارشون موثره. حداقل من که ارتباط چندانی نمی بینم اما بین فیلمنامه نویسها و مسئولین فرهنگی کشور اسامی شخصیتهای داستانها اهمیت ویژه ای داره. تمامی شخصیتهای منفی سریالهای تلویزیونی کامران و هوشنگ و ...هستن و قهرمان علی و حسین و ... . نمونه جالب اینکه فیلمنامه دو زن سالها تایید نمیشد تنها به خاطر اینکه شخصیت منفی داستان اسمش حسنه. و کسی که اسمش حسنه کارهایی بد بد ازش برنمیاد. و نویسنده ها هم بر این اسم تاکید داشتند تا نشان بدهند انقلاب فرهنگی توسط افرادی با خانواده های نسبتا مذهبی صورت گرفته.
شخصیتهای فیلم قرمز جیرانی کاملا کلاسیک هستند. زن قهرمان: هستی شرقی - مرد ضد قهرمان: ناصر ملک. یعنی مخاطب گوشی دستت باشه کی به کیه.
سریال اولین شب آرامش هم از این قاعده مستثنی نیست. خانواده مومن و معتقد: فهیم هستند و خانواده پولدار بی دین و ایمون: ملکی . یعنی مخاطب حواست هست که کی با خداست و کی پولدار.
هرچند که من از داستانهای این سریالهای ایرانی سر درنمیارم که کی عاشق کیه و کی قراره چی کار بکنه و برای همین حتی اگر وقت آزاد هم داشته باشم نمیتونم سریال رو دنبال کنم اما اولین شب آرامش موسیقی قابل تاملی داره که ارزش داره کارها رو جوری هماهنگ کنم که موسیقی تیتراژ رو گوش بدم.
امیدوارم بدون دردسر آهنگش دانلود بشه.

2 ایده از دیگران:

سياوش وطن دوست said...

اگه از داستان سريال ها سر در نمي آري ضريب هوشيت مشكل داره
هستي مشرقي نه شرقي

Anonymous said...

اين قضيه خيلي ضايعه که صدا و سيما در مورد اسمها اينجوري عمل مي کنه ولي من خودم تقريباً به اين معتقدم که اسامي آدمها با رفتار و اخلاقشون رابطه داره.
مثلاً محمد رضا ها رفتارهايي مشابه دارند؛ يا علي ها و امير حسين ها!