Tuesday, March 14, 2006

چهار شنبه سوری

1- مامان جون که از آمریکا برگشته بود می گفت تو حاشیه شهرهای آمریکا مکانهایی وجود داره که آدمها حق دارن هر کاری دلشون می خواد بکنن. لخت بشن، گروپ سکس علنی داشته باشن، ساکسیفون بزن و هر چی که میشه تصور کرد.
2- راجع به هاید پارک لندن کمابیش شنیدیم که هر کی هر چی دلش می خواد می تونه بگه راجع به هر موضوعی می خواد راحت اظهار نظر بکنه بدون اینکه به تریش قبای کسی بر بخوره.
3- فارغ از اینکه هر حکومتی یه عده همیشه مخالف داره عموم مردم از آدمهای حکومتی خوششون نمیاد حتی اونهایی که خودشون انتخاب کردن، چون صاحب قدرت شده اند و معمولا مردم قدرت رو برای خوشون می پسندن و نه دیگران برای همین همیشه باید فضایی برای ابراز این عدم رضایت وجود داشته باشه، متداول ترین راه کاریکاتوره یعنی اغراق کردن در زشتی های فرد مذکور. که فراوون تا حالا دیدیم. تو بعضی از کارهای روان اتکینسون ( مستر بین ) شوخی با خانواده سلطنتی صریح ترین شکل رو به خودش میگیره بریدن سر پرنس چالرز یا بررسی ماتحت ملکه برای تعیین هویت و امثالهم.
4- جامعه نیاز به شادی و امیدواری داره. باید همواره دلیلی برای شادی مردم وجود داشته باشه. مهم نیست بهونه اش چیه مهم اینه که باید وجود داشته باشه. باید این امکان وجود داشته باشه خانواده در کنار هم باشن و از اوقات خودشون لذت ببیرن .بزنن برقصن دور هم باشن و ...

جامعه ما جایی نداره که اگه خواستی عربده بکشی راحت باشی و کسی به کارت کاری نداشته باشه. تو این جامعه حق انتقاد به آدمها داده نشده ( به نظرم جامعه علاوه بر انتقاد نیاز به فحش دادن هم داره - البته با رعایت یه سری چارچوبها ) وبلاگی که روزی 2 نفر هم خواننده نداره با اسم مستعار مینویسه که نکنه یه روزی بلایی سرش بیاد. تو جامعه ما اجازه شوخی کردن با مقامات وجود نداره و اگر هم با ایما و اشاره تمساح و مارمولک و خرچسونه بکشی رو سرت خراب میشن. جامعه ما فضایی برای شادی دسته جمعی کمپینگ و با هم بودن نداره.
اما اینکه این فضاها وجود نداره معنیش این نیست که نیاز به عربده کشیدن، انتقاد کردن، شوخی کردن و با هم شاد بودن از بین رفته معنیش اینه که آدمها تمام کارهاشون میذارن برای اولین فرصتی که گیر میارن و تمام نیازها رو همزمان با هم پاسخ میدن و برای همین اوضاع از کنترل خارج میشه همه چیز با همه چیز قاطی میشه و ملت نمی فهمن آخر سر چه غلطی می خوان بکنن. به نظر من عمده رفتار نابهنجار تو جامعه ناشی از اینه که راه به هنجاری براش وجود نداشته و اگه چهارشنبه سوری به این شکل دراومده ناشی از فضای تنگیه که فشار بسیار بالایی داره و وقتی همه فشار ناگهان می خواد آزاد بشه تبدیل به انفجار میشه چهارشنبه سوری میشه.

0 ایده از دیگران: