Thursday, March 16, 2006

دیگی که برای ما نجوشه سر سگ توش بجوشه

دیشب سیما گزارشی از پیشرفت چشمگیر ایرانیان در زمینه پزشکی پخش کرد و اعلام کرد که ایرانیان به تکنولوژی (Somatic cell nuclear transfer) دست پیدا کرده اند ( ترجمه دقیق رو باید از 1پزشک بپرسید اما کاربردش میشه تولید موجودات زنده به صورت مصنوعی) با پزشکان مختلفی هم که درگیر این پروژه بودند مصاحبه کرد. و توضیح مختصری راجع به اهمیت این موضوع دادند. نهایتا اینکه ایران هشتمین کشوریه که اقدام به همچین کاری کرده که در کنار فناوری سلولهای بنیادین، توانایی محققین ایرانی در زمینه پزشکی رو نشون میده.
اینجا می تونید اسامی موجوداتی که به این روش تولید شده اند رو ببینید. معروف ترین موجود این لیست دالی گوسفند معروف بریتانیایی است. که عکش بر روی بسیاری از مجلات معتبر جهان چاپ شد. دالی به واسطه اینکه اولین پستانداری بود که به این روش تولید شده بود بسیار مورد توجه قرار گرفت. - مختصر زندگی دالی-
موقعی که دالی بحث روز جهان شده بود سیمای ایران به شدت با انجام چنین فعالیتهایی مخالفت کرد و اعلام کرد که پاپ ژان پل دوم (خدا بیامرز) هم گفته از این کارها نکنید و کلی حکایت که نباید در صنع خدا دست برد و از این داستانها. حالا همین سیما خبرنگارش رو فرستاده تو آغل میش هایی که در رحمشون سلولهای خاص گذاشته شده و آقای خبرنگار با شور خاصی میگه یکی از این میشها خبرساز ترین موجود سال آینده ایران خواهد بود.
چرخش موضع در کمتر از 10 سال ناشی از یه حقیقت ساده است. دیگی که برای ما نجوشه سر سگ توش بجوشه. مگه در تاریخ ما نیومده که وقتی میکروفون و بلند گو پاشون رو تو این مملکت گذاشتن آقایون گفتن استفاده از این ابزار حرامه یعنی هر کی استفاده کنه با خدا مخالفت کرده اما حالا نمیشه میکروفون رو از دستهای مبارکشون گرفت. داستان تکنولوژی های دیگه هم همینه اگه ما منتفع میشیم خوبه اما اگه نشیم بهتره هیچ کس دیگه هم منتفع نشه.
به هر حال به همه محققین عزیز خسته نباشید میگم.

اضافات افاضات: خوندن این مطلب هم خالی از لطف نیست.

0 ایده از دیگران: