Thursday, August 10, 2006

درمان زنبور گزیدگی

زنبور گزیدگی به غیر از سوزش، خارش و درد موضعی عارضه دیگری به همراه ندارد مگر در افرادی که نسبت به مواد شیمیایی موجود در زهر آلرژی داشته باشند، با این حال دانستن درمان آن خالی از فایده نمی باشد.
معمولا بخشی از نیش زنبور در بدن انسان باقی می ماند که بهتر است قبل از انجام هر کاری با استفاده از یک موچین از بدن خارج شود.
از آنجا که نیش زنبور عسل (Bee) اسیدی است باید توسط باز خنثی شود. جوش شیرین یا همان بی کربنات سدیم فراوان ترین باز موجود در خانه ها است. بهتر است مفدار از آن را در آب حل شود و به آرامی بر روی محل گزش ریخته شود. همچنین از شیر منیزی -هیدروکسید منیزیم- که برای خنثی کردن اسید معده استفاده میشود نیز می توان بهره جست.
در مقابل نیش زنبور وحشی (Wasp) - زنبور بدون عسل- بازی است و برای خنثی کردن آن باید از اسید استفاده شود. آب لیمو، سرکه و بسیاری از میوه های ترش مزه حاوی اسید هستند که بایستی به آرامی بر روی محل گزش ریخته شوند.
با توجه به مطالب بالا بدیهی است که شناخت نوع زنبور برای اتخاذ درمان مناسب ضروری است. این امر با توجه به شکل ظاهری کاملا متفاوت این دو حشره به سادگی قابل انجام است. زنبور عسل بدنی کرکی با خطوط سیاه و قهوه ای دارد در حالی که بدن زنبور وحشی صاف و با خطوط زرد پر رنگ (بعضا نارنجی) -سیاه می باشد. زنبور عسل در بالا و زنبور وحشی در پایین تصویر دیده میشوند.


برای مشاهده شکل انواع زنبورها به اینجا مراجعه کنید.

اگر نوع زنبور مشخص نباشد بهتر از اسید یا باز استفاده نشود چرا که ممکن است موجب افزایش التهاب گردد. در این صورت می توان یک سیر را له کرد و یا در یک دستمال عسل و یخ گذاشته و بر روی محل گزش قرار داد.

برای مطالعه بیشتر: (1) - (2) - (3)

اضافات افاضات: اون زمانهایی که شیمی درس میدادم به شاگردام گفتم کاربردی برای خنثی کردن اسید و باز در زندگی پیدا کنید که همگی به همان خنثی کردن اسید معده با شیر منیزی اشاره کردن. این مطلب رو اون زمان برای اینکه چیزی غیر از اون کاربرد بلد باشم گشتم و پیدا کردم.

2 ایده از دیگران:

Anonymous said...

سلام. و زندگي از همين ايده‌هاي كوچك شروع مي‌شود. ايده‌هاي كوچك خوبي داريد. ايده‌ي من هم تبادل لينك است. البته نه به سبك آنهايي كه مي‌آيند تا بگويند سلام وبلاگ خوبي داري!! پيدا كردن بلاگ شما بسيار خوشحالم كرد. متشكرم

Anonymous said...

kheyli khoob bood amma 2 farghe dige beyne zanboore vahshi va zanboore assal ham hast
1:bale zanboore assal sefid va bale zanboore vahshi siyab ast
2:zanboore assal nesbat be toolesh chaghe amma zanboore vahshi nesbat be toolesh zaheri laghar dare