Saturday, October 22, 2005

درد دله دینی

زمانی که دبیرستانی بودم معمولا می رفتم نماز جماعت .یادم هست که خیلی دوست نداشتم بقیه این قضیه رو بفهمن اما به هر حال می رفتم . بعضی از روزها یک کلاس رو زودتر از اتمام زنگ سوم تعطیل می کردن تا برن نماز . من اکثر اوقات این نمازاجباری رو علی رغم تهدیدها و انضباط کم میکنیم ها و ... جیم میزدم و با بقیه بچه ها یه فوتبال مشتی میزدیم .
حقیقت اینه که اجبار رفتار رو غیرعادی میکنه. اونهایی که هیچ وقت نماز نمی خوندن که منطقا باید دنبال راه فرار می گشتن اما من که به میل خودم نماز جماعت میرفتم که نیازی به جیم زدن نداشتم . اما این کار رو میکردم چون از اجبار بدم میامد . اگه تهدید قویتر میشد اتفاقا اشتیاق تخطی هم بیشتر میشد . ( البته الان اینجوری فکر نمی کنم اما این نوع نگاه رو برای یه پسر 16-17 ساله کاملا عادی و طبیعی می دونم .)
نماز اجباری هیچ کس رو مسلمون نمیکنه اما احتمال داره یه عده رو از اسلام دور کنه .
روزه اجباری هم همینجوره . اگه آدمی بنا به هر دلیلی نمی خواد روزه بگیره دلیلی نداره گشنگی بکشه . اتفاقا زمانی که گشنه است بیشتر به اونهایی که گشنه نگه داشتنش فحش میده . ( صد البته به هیچ وجه پا گذاشتن رو قانون های یه جامعه به خاطر امیال فردی رو درست نمی دونم و یه قانون تا زمانی که قانونه باید اجرابشه . اما مساله اینه که باید بعضی از مواقع به عقلانی و انسانی بودن بعضی از قوانین جوامع شک کرد و در صورت لزوم اونا رو تصحیح کرد .) این استدلال که ما بقی به احترام افراد روزه دار نباید در ملاعام چیزی بخورن خیلی منطقی نیست چرا که اگه روزه دار دلش قیلی ویلی رفت که چیزی بخوره به خودش ربط داره که میتونه نفسش رو کنترل کنه یا نه ، و نه به دیگران .با همین استدلال تمام سیگاریها به احترام اونهایی که سیگاری نیستن تو ملاعام هیچ وقت نباید سیگار بکشن . این مورد که خیلی منطقی تره . چون اگه کسی دلش نخواد بوی سیگار رو تحمل کنه که راه حلی نداره . چه جوریه که دومیه عملی نیست اما اولی زورکی عملی میشه ؟
من کلا با اینکه یه عده قرآن رو سرشون بگیرن مخالفم .چون اساسا قران برای خوندن طراحی شده نه برای رو سر گرفتن اولین آیه ای که بر پیامبر (ص) نازل شده امر به خواندن میکنه برای یک فرد امی . حالا بعد از 1400 سال باسواد ها قرآن رو سرشون میگرن. شکر خدا ترجمه فارسی قرآن هم که فراوونه . دیگه چرا باید قرآن رو سر گرفت ؟
قطع کردن پخش فوتبالهای اروپا به امید اینکه مردم شب های احیا به کار دیگه ای مشفول نباشن دیگه از اون کارهاست ( مثل اون قدیمها که فوتبال رو موقع اذان قطع می کردن ) اگه کسی اعتقاد داره که این شب رو باید به خودسازی بپردازه که میپردازه . اونی هم که اعتقاد نداره اگه زورکی ببریش تو مسجد هم نهایتا میگیره میخوابه . این وسط یه عده که لزوما به چیزی معتقد نیستن و دنبال برنامه برای رفع بیکاری میگردن اگه فوتبال پخش شد فوتبال میبینن ، اگه نشد میرن احیا ، اگه مسجد دم دست نبود شاید رفتن خونه رفیقشون از ماهواره فوتبال ببینن . فوتبال تموم شد یا میرن احیا یا میزنن یه کانال دیگه . هر چی خداست .
تو اول تمام رساله ها اومده که اصول تقلیدی نیست . این رساله برای فروعه . زمانیکه کسی اصول رو قبول نداره فروع به چه دردش می خوره . چرا یه عده فروع رو می خوان به یه عده دیگه زور چپون کنن . به نظرم اگه از رضا خان این همه راجع به کشف حجاب بد میگن ، مهمترین دلیلش اینه که زورکی می خواست یه بخشی از دین مردم رو بگیره . برعکسش همین قضاوت رو به بار میاره .
خیلی دلم از بعضی از کجروی ها پره . اما وبلاگ کتاب نیست . وبلاگه .
والسلام .

0 ایده از دیگران: