Wednesday, March 22, 2006

حق با شماست قیچی بزنید حذف کنید

فیلم خیلی دور خیلی نزدیک رو مجددا از سیما دیدم. فیلم حداقل در سه مقطع قیچی خورده بود. اول: در نسخه اصلی دکتر عالم به دکتر ثابتی میگه: دیگه به منشی من نگو عزیزم! اما نسخه پخش شده از سیما واژه منشی حذف شده و به عبارت: دیگه نگو عزیزم! تبدیل گردیده. دوم: دکتر عالم مشغول دیدن فیلم جشن شب قبل، از نگین میپرسه: تو کدوم یکشیونی و نگین میگه: اونی که روسری سبز داره و دکتر تو فیلم پیداش میکنه و روی چهره نگین فیلم متوقف میشه که این قسمت هم نتونسته بود از سیما به سلامتی گذر کنه. سوم: سکانس پایانی دکتر فیلم زمان بچگی سامان را می بینه که بعضی از قسمتهای آن پخش نشد (در فیلم مادر سوئدی سامان بی حجابه) البته شاید موارد دیگری هم باشه که حافظه من مرا یاری نکرده.
در هر سه مورد حضور زن حذف شده. مورد اول منشی زن است. مورد دوم نگین در مهمانی. و مورد سوم مادر سامان. به علاوه بخشی از حقایق جامعه ما نادیده گرفته شده. نگاه هرزه برخی از مردان به زنان و حضور دختر در کنار پسرها در مهمانی های خصوصی. مورد سوم که از بدایع روزگار بوده و خود عزیزان میدانند که چه چیز را نباید میدیدم. حذف کردن ساده ترین و روزمره ترین اتفاقاتی که حقیقتا به هیچ جا لطمه نمیزنه تنها نشانه کج سلیقگی عده ایه که می خواهند همه چیز را آنگونه که خودشون می پسندند نشان بدهند.
از سیما فیلم درجه R فراوون پخش میشه فقط یه خرده خانمها رو کم میکنن. این خط قرمز که ملت تحریک نشن تنها خط قرمز سینما و سیمای جمهوریه اسلامیه که هیچ کس حق نداره بهش نزدیک بشه ( به سیاست یه خرده میشه نزدیک نشد فقط کار خیلی بالا نگیره) . آقایون فیلمی که با خاطر خشونت درجه R گرفته رو با حذف خانمها پخش میکنن در حالیکه صحنه های خون و خونریزی و ترکیدن به سادگی نشون داده میشه. ماتریکس(1) با حذف بازوهای برهنه ترینیتی و تنها صحنه معاشقه از شبکه 4 سیما پخش شد در حالی که بچه های 6-7 ساله کشته شدن یه لشگر پلیس رو دیدن.
اساسا این که سینما و سیمای ما درجه بندی نداره و فیلم برای همه بزرگ و کوچیک یکسان پخش میشه خطرناکه ( من به عبارت این فیلم برای افراد کمتر از 15 سال توصیه نمیشود درجه بندی نمیگم) همه را با یه چوب روندن خطرناکه. دیدن صحنه های خشن برای بچه های کم سن و سال خطرناکه. مردهای گنده تو شرکت و اداره با استفاده از اینترنت دنبال فیلمهای چند دقیقه ای آنچنانی باشن هم خطرناکه. حذف حقایق جامعه و نادیده گرفتن ساده ترین اتفاقاتی که کنار ما میگذره تنها به احمق جلوه کردن جامعه ما کمک میکنه.
در چند سال اخیر رویه پخش فیلم سیما تغییر کرده اما آنچه بیشتر دیده میشه خشونت و خشونته. سکس ( شرمنده از بشریت که میگم سکس اما منظورم لباس آستین حلقه ایه خانمهاست) از فیلمها دراومده رفته تو کامپیوتر و بازارهای سیاه پخش فیلم. تئوری نمیدم عزیزان فلانجور فیلم پخش کنید که ملت تمام مشکلاتشون رفع بشه و همه به خوبی و خوشی زندگی کنن حرفم اینه که این روش غلطه. از نتایجش واضحه که غلطه. میگید نه حق با شماست قیچی بزنید حذف کنید.

1 ایده از دیگران:

Anonymous said...

حیف از تو و وقتت که نشستی یه همچین فیلم آشغالی رو دوباره اون هم از تلویزیون دیدی آشغال ترین فیلم ایرانی بود که تو 84 متاسفانه یک بار تو سینما دیدم و اگه به خاطر دوستم نبود بلند می شدم می رفتم وسطش