Tuesday, June 14, 2005

انتخابات 6 - تحلیل کاندیدهای پیشتاز

به نظر میرسه رقابت اصلی انتخابات بین معین ، هاشمی و قالیباف باشه و بقیه شانس جندانی نداشته باشن به علاوه فکر می کنم با نزدیک شدن به روز انتخابات آراء قالیباف کم شده و در عوض به آراء معین اضافه شده . من خودم نمی فهمم چه جوری اما انگار این اتفاقیه که واقعا داره میافته .

خان داداش معتقده تو شرایط فعلی دنیا آدمهای تثبیت شده رو می پسنده و به همین دلیل بوش و بلر با ضعفهاشون مجددا رئیس جمهور و نخست وزیر شدن و به همین سیاق جهان بیشتر به سمت هاشمی گرایش داره . بزرگترین مشکل هاشمی این که بین مردم به هیچ وجه محبوب نیست شاید مقبول باشه اما محبوب نیست و در اذهان عمومی به سمبل فساد نظام جمهوری تبدیل شده ، همین مورد می تونه بزگترین لطمه رو بهش بزنه . به همین جهت اطرافیاش چپ و راست اعلام میکنن که علیه هاشمی سمپاشی میشه . چرا اگه این مورد نباشه یه سر و گردن از بقیه کاندید ها بالاتره .

یه نظرم خود معین زیادی کوچیکه یا حداقل به اندازه کافی بزرگ نیست . اما با این وجود آدمهایی که پشت سرش هستن به اندازه کافی بزرگ هستن و احتمالا می تونن کارهایی رو میخوان پیش ببرن . به همین دلیل پشت سریهای رده اولش سعی میکنن خودشون رو بیشتر نشون بدن و تو شهرهای مختلف اعلام مواضع بکنن ، این مورد برای هیچ کدوم از بقیه کاندیداها صادق نیست و شاید دلیل رشد اقبال عمومی به معین حرکت موثر آدمهای همراهش باشه . منطقا رئیس جمهور شدن معین با دردسرهای احتمالی کابینه و رای اعتماد مجلس و تند روی های بعضی از همین پشت سریها و ... همراه میشه که به نظر میرسه چالشهایی بزرگتر از قد و اندازه معین باشه . به هر حال اگه تیم اصلاح طلب معین یه گزینه قد بلندتر پیدا می کرد موفق تر میشد .

راجع به قالیباف نظر خاصی ندارم اما با توجه به اینکه در بین مردم پایگاه مشخصی نداره و تمام تلاشش اینه که رای افرادی رو که بینش سیاسی خاصی ندارن جمع کنه بعید میدونم بتونه موفق بشه . این عمر کوتاه به من ثابت کرده اونهایی که بدون تفکر درود بر ... میگن در فاصله کوتاه مرگ بر ... میگن و بالعکس و درنتیجه اتکا به رای اولی ها هرچند که در ابتدا نقطه قوتش به نظر میرسید اما به نظر میرسه این نقطه اتکا رو داره از دست میده .

0 ایده از دیگران: