Monday, June 20, 2005

پینوکیو




بچه که بودم کارتون پینیوکیو رو می دیدم . هیچ وقت هم راجع بهش فکر نمی کردم که اینها یعنی چی فقط می دیدم . بعدها فهمیدم که اگه نگاه نمادین به پینوکیو داشته باشم چقدر همه چیز درست در میاد .
پینیکیو یک انسانه که گناهکار به دنیا اومده ( فرهنگ میسحیت نه اسلام ) برای همین از جنس چوبه . جینا اردکی که همراهشه و بعضی وقتها پینوکیو حرفش رو گوش نمیکنه و بعدا نتیجه اش رو می بینه همون وجدانه . وجدان که اگه حرقش رو گوش نکنی به خطا میری . روباه مکار و گربه نره شهوت و خود بینی هستند که همه چیز رو میگیرند و صرف کارهای بیهوده می کنند . فرشته مهربون یک مقام مذهبیه که اگه به گناهات اعتراف کنی ظاهر میشه و بهت آرامش میده . پینیکیو وقتی دنبال خوشگذرونی میره تبدیل به حیوون میشه و وقتی تصمیم میگره در راه درست زندگی کنه و گول شهوت و خودبینی رو نخوره توسط فرشته مهربون به یک انسان واقعی غیر چوبی تبدیل میشه و ... .
نگاه نمادین به داستان پیکینیو برای تحلیل خیلی خوبه اما اگه بچه باشی لازم نیست درس رو تحلیل کنی باید درس رو یاد بگیری . تاثیری که انیمیشن هایی مثل پینوکیو روی بچه ها می تونه بذاره واقعا زیاده .
اگه می خواین یه تحلیل خوب راجع به پت و مت بخونین حتما به اینجا یه سری بزنین .



اضافات افاضات : شنیاکی می گفت لولک و بولک به صورت واضحی توی یک کشور کمونیستی ساخته شده ، چون دو تا بچه هستن که کلا ننه بابا ندارن و هیچ وقت هم نیازی به ننه بابا احساس نمی کنن .

1 ایده از دیگران:

Anonymous said...

تحلیل شما هم برای لولک و بولک و هم برای پینوکیو جالب بود. ممنون از این‌که به من لطف داشتین. امیدوارم همواره موفق باشین و امیدوار. باز هم سر بزنین. خوشحال می‌شم با هم همفکری کنیم.