Wednesday, March 30, 2005

مخاطب - بازدید کننده

دیشب هم با نگهبان سه سر در جهنم چت کردم که بحث خیلی خوبی از کار درومد و به یه سری نتایج رسیدیم .
چرا بعضی از وبلاگ نویسها با تمام وجود دنبال این هستن که تعدا بازدیدکننده های خودشون رو افزایش بدن حتی بعضی ها خودشون رو پینگ می کنن که آمارشون بالا بره ؟ به نظرم دو علت می تونه داشته باشه اول : جبران کمبود شخصیت ، با این عمل سعی می کنن خودشون رو آدم موفقی نشون بدن و به دیگران خودشون رو اثبات کنن ( شاید هم به رخ بکشن ) . دوم : نوعی حسادت ، از اونجایی که به اندازه وبلاگهای پرمخاطب ، باز دیدکننده ندارن سعی می کنن با بالا بردن آمار بازدیدکننده به صورت مجازی کار دیگران رو همسطح کار خودشون نشون بدن . به نظر من جذب بازدید کننده به هر نحو ممکن ، خیلی با پینگ کردن و ایجاد بازدید کننده تقلبی ( fake ) فرقی نداره .

نکته مهم اینه که بیشتر وبلاگ نویسها دنبال افزایش تعداد بازدیدکننده هستن و نه کشف کردن مخاطب ( سعی می کنم از این به بعد بین بازدید کننده و مخاطب ماهیتا تفاوت قائل بشم ) . شاید تعریف خیلی دقیقی از مخاطب نداشته باشم اما مخاطب یک وبلاگ دغدغه های مشترکی با وبلاگ نویس داره و احتمال با هم می تونن تعامل داشته باشن . شاید یک سایت یا وبلاگ جوک و فکاهه بازدید کننده زیادی داشته باشه اما چون اساسا جوک به عنوان دغدغه آدمها حساب نمیشه پس با این تعریف مخاطب نداره .

نتیجه : وبلاگ ها برای بهبود کیفیت یا حداقل حفظ کیفیت نیاز به مخاطب دارن و نه تعداد زیاد بازدیدکننده . هر چند که با افزایش تعداد بازدیدکننده احتمال کشف مخاطب افزایش پیدا می کنه ، اما به نظر میرسه که اگه افزایش تعداد بازدید کننده هدف بشه ، به محتوای وبلاگ لطمه میزنه .

2 ایده از دیگران:

Anonymous said...

سوال واسم پيش اومد که من می تونم کامنت بذارم واسه اين پست يا نه؟

اکساویچه said...

همه برای همه نوشته ها می تونن کامنت بذارن .