Saturday, May 28, 2005

افول سینما

با وجود اینکه سینما تنها هنر فابل اعتنا و ارائه ما در سطح جهانه اما با این وجود سیر نزولی سینما چه به عنوان هنر و چه به عنوان صنعت تو کشور کاملا مشهوده دلایل این افول به مطالعات و بررسی های زیادی احتیاج داره اما اونهایی که به ذهنم میرسه رو می نویسم .
1- دانلود کردن فیلم های مختلف توسط آدمهای مختلف با سلایق گوناگون از شبکه جهانی موجب شده حجم زیادی از فیلمهای گوناگون در اختیار افرادی که سینما رو به صورت حرفه ای دنبال می کنن قرار بگیره که بعضا فرصت تماشای اونها رو هم ندارن درنتیجه این عده به جشنواره فیلم فجر برای فیلمهای ایرانی اکتفا میکنن .
2- پخش غیر قانونی فیلمهای روی پرده سینما ایران در بازار سیاه با قیمتهای نازل به هر حال عده ای رو از رفتن به سینماها منصرف میکنه .
3- خانواده ها به جای رفتن به سینما ترجیح میدن بعد از اتمام اکران فیلم رو به صورت CD یا DVD خریده و در منزل و تماشا کنن .
4- انبوه فیلمهای گوناگونی که هر هفته از سیما پخش میشه و عمدتا سعی میشه که تمامی سلایق رو پاسخگو باشه موجب شده هر فرد در هفته حداقل یک فیلمی که دوست داشته باشه ببینه .
5- بایکوت پخش تیزر فیلمها در سیما در دوره دکتر لاریجانی هر چند از بین رفته اما با این وجود تیزرهایی که از سینما پخش میشن جذابیت کافی رو ندارن علاوه بر این تبلیغهایی غیر از تیزر که کشف مخاطب بکنه هم وجود نداره .

علاوه بر تمامی پارامترهایی که ذکر شد این موضوع که در سبد هفتگی خانواده ایرانی هزینه ای برای کارهای فرهنگی اعم از سینما - تئاتر - کتاب - موسیقی و ... در نظر گرفته نمیشه ، یه زنگ خطر جدی برای نسلهای بعدیه که اساسا خرج کردن برای فرهنگ و هنر رو یاد نگرفتن .

0 ایده از دیگران: